EMULACJA - PLAYSTATION:


Emulacja na PSX'a jest wyjątkowo zawężonym zjawiskiem. Za taki stan rzeczy odpowiedzialna jest  specyfikacja sprzętu (po prostu jest za słaby do emulacji - trzeba to sobie od razu powiedzieć. Jednak programiści nie poddali się i możemy tutaj mówić o namiastce programowania...czego dowodem jest m.in.
 

Firetracker Beta
Czyli coś na wzór komercyjnego "Music". Niestety jest to program bardzo toporny w obsłudze. Mogę go polecić jedynie kolekcjonerom.

Jednym z emulatorów jest Mega Arcade Collection, który bez żadnych problemów radzi sobie z już dość starymi grami z salonów. Należą do nich m.in. Galaxian, Space Invaders, Phoenix oraz Pleiads.  Emulacja stoi na przyzwoitym poziomie ale czy znajdzie się jeszcze jakiś chętny, aby w to zagrać podejmując się trudu wypalania tego? Nie sądzę. 

Wszystkie powyższe ulite/emulatory dostępne są na domowej stronie RetroCoder'a.

Górną granicą emulacji w przypadku PSX'a na dzień dzisiejszy jest udawanie 8-bitowej maszynki - o niej opowie Pilot.

It Might Be NES ver.1.3.2 by


It Might be NES jest udawaczem na PSX'a,  który bez problemów pozwoli Wam na emulację NES'a (Pegasusa). Oczywiście jak prawie wszystkie tego typu twory i ten jest darmowy - można go pobrać z oficjalnej strony IMBNES. Aby rozkoszować się emulatorem potrzebne są oczywiście do niego romy (*.nes). Można je pobrać ze strony z Pristavka-Kulichki - do każdej gry są fotki  przyp. Pavlik. Gdy już mamy rozpakowane romy i emulator wtedy możemy zabrać się do tworzenia obrazu płyty z grami na Nes'a. Klikamy na aplikację rombank i naszym oczom ukazuje się prosty kreator listy romów i obrazu do późniejszego wypalenia. 

Po krótce wyjaśnię do czego służą poszczególne ikony (od góry):

  Adds an entire folder of ROMs to the list - dodajemy cały folder z romami do listy,
  Adds a single ROM to the list - dodajemy pojedyncze romy do listy,
  Removes a single ROM from the list - usuwamy pojedyncze romy z listy,
  Moves the selected ROM up a position in the list - przenosimy wybrany rom o jedno miejsce wyżej na liście,
  Moves the selected ROM down a position in the list - przenosimy wybrany rom o jedno miejsce niżej na liście,
  Sorts the ROM list alphabetically - alfabetyczne segregowanie romów na liście,
  by ROM Directory - selekcja wg. ścieżki dostępu,
  by ROM Menu Name - segregujemy wg nazwy romu,

Wszystkie powyższe czynności pomagają w zrobieniu listy wg. Twojego 'widzi mi się". Jeśli jesteś pedantem to myślę, że zadbałeś już wcześniej o "ładne" nazwy dla romów (przyp. Pavlik). Lecimy dalej:

  Help! - pomoc (oczywiście w języku angielskim),
  To duże okno to miejsce gdzie będzie wyświetlana lista naszych romów,
  IMBNES ROM Menu Names - po zaznaczeniu danego rom'a na liście ukaże nam się w tym miejscu jego pełna nazwa,
  Loads a previously saved ROM menu name list - ładujemy wcześniej zapisaną listę romów,
  Saves the ROM menu names to a file - zapisujemy listę romów;
  Clears the specified tags from the ROM menu names - usuwamy z nazwy romu jego rozszerzenie (*.nes - to tak dla jeszcze większego pedantyzmu), poza tym pamiętaj że nazwa romu nie może być dłuższa niż przewiduje POZIOM ISO 2 czyli 31 znaków plus 3 na rozszerzenie, 
  Removes unsupported ROMs from the list - ta opcja usuwa zbędne (nieobsługiwane przez mappery) romy,
  Removes any ROMs from the list whose name contains any of the specified tags - usuwamy z listy romy, które zawierają specificzne rozszerzenia,
  Creates a ready to burn IMBNES CD image - opcja ta tworzy obraz płyty z naszym emulatorem, który później możemy wypalić na płytę przy pomocy programów do nagrywania takich jak CDRWin, Alcohol 120% lub Nero Burning Rom,
  Creates a text file containig the name, number and mapper of each ROM - tworzymy plik tekstowy zawierający dane odnośnie nazw romów oraz przypisanych do nich mapperów,

Aby szybko stworzyć obraz płyty z działającymi romami musimy:

   dodać romy do naszej listy,
  wcisnąć: Clears the specified tags from the ROM menu names, Removes unsupported ROMs from the list oraz Removes any ROMs from the list whose name contains any of the specified tags
  wcisnąć Creates a ready to burn IMBNES CD image,
  wybrać któryś z regionów np. USA
  wcisnąć Build ISO i wybrać miejsce docelowe obrazu naszej obrazu płyty z romami, który później nagramy,

Obraz płyty wypalamy za pomocą jednego z powyżej wymienionych programów, z nie większą prędkością niż 8x. Następnie wkładamy nagraną płytkę i włączamy konsolę. Pojawia się niebieskie tło z informacją o tym emulatorze.


Po około 5 sekundach pojawia się część właściwa emulatora z ekranem wyboru gier (romy uruchamiamy za pomocą przycisku START). Wciskając trójkąt w tym menu uzyskujemy dostęp do opcji: 

  Game Genie - jest to urządzenie cheatujące (przyp. Pavlik)

Opcja ta pozwala na posiadanie wszystkich broni, nieskończonej energii itp. gdzie normalnie byłoby to nie możliwe. Kody do Game Genie znaleźć możecie m.in. na GameFaqs, GSCentral lub starych sajtach związanych z emulacją.

  Button Config - konfiguracja pada oraz  Screen Adjust - dostosowanie obrazu do naszego TV,

Życzę mile spędzonego czasu przy przy rewelacyjnych grach na NES'a!!!:)

Spostrzeżenia by [Pavlik]:


  nazwa romu nie może wynosić więcej niż 33 znaki plus 3 rozszerzenia,
- utworzony obraz nie zawiera romów (nie usuwajcie ich jeśli chcecie jeszcze raz kiedyś nagrywać emulka z romami),
  dopuszczalna górna granica nagrywania to 8x,
  na 170 testowanych przeze mnie grach - przekłamania w grafice miało 23 gry, 8 gier wieszało emulator, dwie chodziły zbyt wolno,
  przy pomocy L2/R2 zmieniamy prędkość odświeżania gry [50/60Hz]
  można zapisywać stany gier, które wykorzystują SRAM (sejw zajmuje jeden blok,
  brakuje emulacji pistoletu,
  brak niektórych efektów wizualnych, 
  brak obsługi składanek typu 999in1,
  aby odpalić emulator musisz mieć oczywiście przerobioną konsolę :)
  emulator działa również na PS2,

No ale koniec tego narzekania. Emulator zachowuje się bardzo stabilnie i nie ustępuje temu z Dreamcast'a a kompatybilność z romami z wersji na wersję wciąż rośnie.

Scena Yaroze by [Pavlik]


Następnym kierunkiem emulacji jest tematyka Yaroze - świetnego i prostego systemu programowania na PSXa. Do najciekawszych pozycji z tej gałęzi zaliczyć trzeba gry: Pushy i Roller. Te dwie pozycje jak i resztę scenowych tworów dorwiesz w downloadzie na składance dla PSX Extreme -  PSX Not Dead.

Roller - jest dość ciekawą zręczościówka, gdzie naszym zdaniem jest ruszanie podłogą tak aby nasza piłeczka zaliczyła po drodze wszystkie diamenty i zatrzymała się na chwilkę w wyznaczonym punkcie aby mogła się przetransportować do następnej planszy.
Natomiast Pushy jest z kolei grą logiczną, opartą o system znany z klasycznego Sokoban'a. Musimy tak poprzesuwać kostki czy kulki aby znalazły się one w wyznaczonych miejscach (na krzyżykach).
Świetna kompilacja od Paradox'u to składanka zawierająca nie mniej nie więcej a dokładnie 53 gry Yaroze. Jest również troche uboższa Retrotechy Collection 1.2 - niestety do odszukania w internecie.
Ostatnim z emulatorów jest udawacz komputera ZX Spectrum - Spectator 0.9 beta. Ze względu na wyłączność opisu emulatora dla PSX Extreme nie mogę tego powtórzyć na stronie - zainteresowanych zapraszam do numeru PS#92 a download razem z grami dla PSX Not Dead.